maandag 29 november 2010

Lekker simpel en o zo heerlijk.

Door deze spreuk kom ik soms op goede ideeen. Maar allereerst wil ik graag iedereen bedanken voor de lieve kaartjes,e-mails , en steun met het wegvallen van ons Semmetje, ook kregen we vele felicitaties, kaartjes en e-mails  en zelfs bloemetjes ( van m'n mannetje ) en een mooi hart, voor ons 2 jarige trouwdag. Bedankt voor het medeleven, in goede en moeilijke tijden, en zo kregen we vorige week al onze allereerste christmascard uit Engeland. wauw het gaat al allemaal zo snel. Nou, het nordic-walking ben ik nog niet over uit, ik moest wel wat overwinnen maar toch gisteren m'n wandelschoenen aangedaan en hupsakee . Ik kwam op deze zondagmorgen natuurlijk extreem veel wandelaars tegen, meteen de vuurdoop, goedemorgen roepen tegen iedereen die ik passeerde, om niet in lachen uit te barsten, jeetje wat voelde ik me stom met die stokken. Maar....... ik moet eerlijk toegeven , na 3 km. in een half uurtje te hebben genordicwalked voelde ik me keigoed, ik voelde me echt heel goed en had echt het gevoel dat ik een work out had gehad.Dus..... mischien toch.........
Kijk, keep it simple betekent houd het simpel,dus toen ik aan het zoeken was voor een grote bak om m'n deeg in te kneden voor 4 broden kwam ik op het idee om het deeg in de spoelbak te kneden. Het gaat geweldig handig en goed. Eerst maak je natuurlijk de spoelbak goed schoon en droog, putje dichtdoen en alle ingredienten voor het brood met elkaar mengen, dit gaat bijzonder fijn omdat ik een spoelbak heb met een beetje schuine kant aan de binnenkant.
 Voor 2 broden  heb je nodig,:  1000 gram bloem
                                              600 ml lauw water
                                              20 gr. zout
                                              20 gr. suiker
                                             60 gr. vers gist
Dus voor  4 broden heb ik de spoelbak lekker vol om te kneden, en je staat in de juiste houding natuurlijk.
Op een schoon bord met een beetje bloem leg ik het deeg te rijzen, op het pannenrekje boven m'n houtfornuis.
En rijzen doet het altijd goed , heerlijk warm plekje boven het fornuis, wat ik ondertussen ook goed heet moet stoken , gelukkig had manlief de mand met hout gisteren goed aangevuld.

Kijk eens wat heerlijk, ruik je het al ?
Nog zo'n simpel idee, ik heb geen rekje waar ik m'n broden op leg als ze uit de oven komen , een paar stokken van buiten voldoen ook , en nemen minder plaats in ons kleine huisje.
En Whalla, 4 ovenverse broden, zelf noem ik het altijd Heidi brood, ik gebruik geen vormen, want dat past dan net niet in de oven, en zo kunnen we weer een weekje vooruit met het dagelijks brood. En het ruikt.....
En tussendoor brei ik aan deze gezellige voetenwarmers, en zo blijf ik altijd heerlijk en o zo simpel bezig. Liefs Marion.

23 opmerkingen:

  1. Het brood ziet er heerlijk uit. Ruikt ook altijd lekker he,

    Wat zijn de sokjes leuk. Lekker warm aan je voeten. Vooral in de winter vind ik het fijn. Ik heb snel koude voeten.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn lief zei gister nog, je wou nog weleens een nieuwe website beginnen. Ik weet nog wel een leuke naam: hou het simpel.
    Zelf zet ik de deegkom weleens in de wasbak voor de goede hoogte. Lekker gezellig allemaal. Fijne avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ziet dat brood er heerlijk uit.
    Ik bak nooit zelf brood, wel gedaan in een machine.
    Heerlijk wakker en dan die geur opsnuiven.

    GRoeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat zie dat brood er lekker uit! Ik heb nog nooit een geslaagd brood gebakken, maar met dit recept ga ik het toch weer proberen. Kun je ook gewoon gist uit zo'n zakje gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat jammer dat de compu geen geur doorgeeft!
    Zelf zet ik vaak de deegkom in de spoelbak. Makkelijk met morsen en een veel betere hoogte.
    Gezellig ziet je post er weer uit.
    Krijg helemaal zin om bij je op de thee te komen haha....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ruik het bijna tot hier. Wat heerlijk ziet dat er allemaal uit. Dat doet me eraan denken dat ik ook nog een brood moet bakken vandaag!
    Wat een prachtig fornuis trouwens. Wauw.
    Ik ga straks ook nog wat breien voor de haard denk ik. Die sjaal moet af.

    Groetjes, Sandra.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Frederique, zal ik een paar sokken voor je breien ? met alle plezier , hoor.
    Lekker leven met minder, verse gist werk ik fijner mee,mijn ervaring is dat het brood echt beter rijst,kan je zo kopen bij de bakker en thuis in de koelkast bewaren, succes.
    Jotili, wat let je, om op de thee te komen? haha je bent welkom, hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Krijg erg strek in zo'n heerlijk stuk Heidi brood ,mmmmmmmmm ziet er goed uit !!

    Groetjes Romkje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je broden zien er goed uit. Maar je fornuis ook.Als uit mijn dromen. Die tip van de stokken ga ik onthouden. Op dit moment heb ik nog oude roosters van een rommelmarkt. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een keuken prinses ben je !!! heerlijk dat brood Marion...geweldige vorm mooi op de stokken.........geweldig !!!....ik wou dat ik het kon ruiken en proeven.....liefs Ria....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat ziet er lekker uit die broden, heerlijk is de geur zeker. Als mijn keukenmachine gemaakt is ga ik het ook eens proberen:)

    Je bent ook lekker aan het breien, sokken blijven leuk om te doen!

    Het gemis van een hond is zeker aangrijpend, sterkte hiermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik gebruik altijd het rooster uit de oven om mijn brood op af te laten koelen. Prachtig fornuis, is het moeilijk om de oven op een goede constante temperatuur te houden?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Marion, jij ook bedankt voor je lieve reacties op mijn blog...het brood ziet er heerlijk uit, zou het wel willen ruiken!!
    Wat een ontzettend mooie oven hebben jullie, zo met dat vuurtje ernaast..
    Fijne avond en week, groetjes Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. kijk kijk kijk!!! Een limburgse op bezoek!!!!;)
    Leuk dat je bij me langskwam, kom gerust vaker, er is altijd wel wat;)

    Ik ga eens rustig aan door jouw blog, kijken welk deel van het limburgse land jij vertegenwoordigd ;)

    Groetjes
    Lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hai,
    Ziet er fantastisch uit. Nee,net over de oceaan kan ik het niet ruiken,maar dat het heerlijk ruikt, geloof ik vast wel. Ik moet zo m'n brood nog kneden en de rest.
    Onze zoon van 6 ziet je kachel en zegt, he ik zie vlammen. Wat is dat? O, een kachel en oven. Mm. Kunnen wij die niet lenen?
    Denk het niet.
    Goed van je hoor dat wandelen. Vorige week passeerde er hier ook iemand door desneeuw op die maniier.Leuk gezicht.
    Een hartelijke groet vanuit een dikbesneeuwd Canada.
    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een goed idee!!!!!!
    Ik ben zelf niet zo groot{158} ,dus voor mij is het zeker een goed idee....

    groetjes yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hee lieve marionnetje!

    Wat ziet dat er heerlijk uit! Ik ga het ook eens proberen!

    wanneer gaan we weer meeten?

    liefs, Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Via de blog van Marion ben ik hier terechtgekomen. Wat een gezellig verhalen heb ik al gelezen. Heel inspirerend. Ook het redden van de windhonden vind ik hartstikke goed. Zelf heb ik twee zwervers (Spanje en Griekenland) en dat zijn ook schatten (meestal dan, hihi).
    Ik ga je bij mijn favorieten zetten, zodat ik niks mis van je verhalen.
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  19. oooh je krijgt al honger als je het ziet die broden..mjammie..........

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Marion,
    Bewaar jij het brood voor 1 week gewoon in de kast of in een diepvriezer?
    Mijn dochter denkt dat het niet meer zo lekker is als het uit de diepvriezer komt.Ik heb er een ander idee over.Wat is jouw ervaring?
    Veel groetjes van een trouwe lezeres uit Belgie,Marleen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. hai marleen, ik bak elke keer 4 broden en we zijn met 2 personen, en gaan er 3 ( Als ze niet eerder zijn opgegeten )in de diepvries en dat smaakt heel goed, ik moet wel zeggen dat ik een broodzak heb waar ik m'n broden in bewaar, in een theedoek omwikkelen gaat ook heel goed, fijn dat je een trouwe lezeres bent, veel bakplezier enne heerlijk he? zelf brood bakken ? geniet ervan, liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik ga het morgen toch ook weer eens proberen hoor, ik vind brood bakken altijd zo heerlijk ruiken en het is een lekker 'aards' werkje. Maar hier wil ik er eigenlijk een bruin brood van maken dus ik ga wat ander bloem gebruiken...ik ben benieuwd... We zijn hier met twee volwassenen, twee pubers en twee schoolkinderen dus er gaat mindstends één brood door per dag. Ik zal er dus drie of vier per keer bakken...hmm. Ik ben benieuwd of de kinderen het kunnen waarderen.
    De volwassenen vast wel! Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Kreeg in 2010 een cursus sokken breien, en in december is de woonkamer van binnen uitgebrand, precies in de hoek waar mijn breiwerk lag, geen pennen meer, geen wol meer, en dat terwijl ik bijna 1 sok af had, kan eigenlijk niet goed breien, tenminste alleen een sjaal, dus daarom die cursus, hopelijk kan ik snel weer een cursus daarvoor volgen zodat ik weer breien kan... en brood wil ik ook maken

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie, Liefs Marion