donderdag 2 februari 2017

Van de basis koken, vegan , moestuin en greyhounds !!!



Samen met Daisy& Nikki hadden we gisteren  een dagje dat we even extra stil stonden bij Wereld Galgo Dag  !!
Het jachtseizoen is voorbij in Spanje en alle " overbodige" galgo's worden op allerlei verschrikkelijke manieren afgedankt. Galgo staat voor Spaanse Greyhound. En dat is erg heftig. Naast zelf greyhoundjes in huis te nemen en te tekenen voor afschaffing van de jacht met deze hondjes in Spanje , huilt mijn hart voor alle hondjes die het leven niet mogen leven. Ik huil ook voor de mensen die het inzicht niet hebben wat ze de honden aandoen. Het is een traditie en jonge kinderen groeien in die cultuur op, je weet niet beter dan dat gewoon is. Dus verander de gedachte maar eens van een jonge man die als kind zo opgroeit. En zo is dat natuurlijk met heel veel tradities.....culturen.....gebruiken....




Het gaat me aan het hart. Deze twee meisjes hebben erg veel geluk gehad en dat vieren wij elke dag .




Gisteren weer heerlijk gefröbeld in de keuken, een Indiase thali gekookt. Een thali is een maaltijd op een rvs schaal geserveerd met allerlei gerechtjes erop in rvs kommetjes....je eet er Chapati of roti bij, heerlijk !!! Ook wel rijst....
Dit is voor 2 dagen gekookt.



Overdag leven hubbie en ik op groentesapjes en als we avonds thuis zijn eten wij een vegan maaltijd.
Wat een leuke beker he? hihi



Weet je nog die linzen die ik had laten kiemen? Daar heb ik Moong Dal van gemaakt.  Indiaas gekruide linzenballetjes.



Goed staafmixen tot het een papje is...




In een grote kom doe en daar doe je bij, geraspte wortel, ui, gember, knoflook en een hete peper.




Daar voeg je aan toe :

1 dessertlepel paprikapoeder
"       "             kurkuma
"        "           curry
"         "     gemalen koriander
"      "          garam masala
1/2 kaneelpoeder
1/2 chilipoeder





Goed mengen




Balletjes draaien en bakken in hete kokosolie.....




En dan vanaf blijven......moeilijk hoor.....




Bataat of zoete aardappel koken/stomen......dit is voor de Sweet potato flatbread.  Zoete aardappel platbrood.
Als je met een vork in de bataat kan prikken is het goed....




Schil eraf pellen als de bataat nog heet is, gebruik maar een vork want voor mijn vingers vond ik het echt te heet...



Prakken.




Je maakt een kopje vol met de geprakte bataat.




En je neemt een kopje bloem. Verder niets nodig, geen kruiden en geen zout. De bataat heeft voldoende smaak van zichzelf.



Goed door elkaar mengen, in het begin met de vork maar later kan je wel met je handen mengen. Niet over kneden en niet meer bloem gebruiken dan nodig is. Dan krijg je een hard droog bataatbrood van.



Je zachte warme deeg in stukjes verdelen en balletjes van draaien en in een kommetje met bloem leggen.



Je plank of aanrecht met bloem bestrooien en dan pak je een balletje en rol dat uit tot een dun lapje.




Dan bak je de flatbread ( plat brood ) in een koekenpan zonder boter of olie of wat dan ook,.De pan moet wel heet zijn.
Ben je in het bezit van een pannenkoekenpan is dat nog beter....




Als er luchtbelletjes komen draai je het brood om, 2 a 3 sec, en weer omdraaien. Het brood blaast op , zie je ?  Dat betekent dat de binnenkant ook gebakken is. Als het niet gebeurt , geen paniek je brood is dan toch geslaagd , ook om te eten .  Lukt het wel ? Dan spring jij net als ik een dansje in de lucht...




Je bewaart de platte broden in een pan of kom met een schone theedoek erin. Je wisselt de gebakken broden ook als er een verse bij komt, die leg je dan onderaan of tussenin. Zo blijven ze warm en vers. Heeeeeel erg lekker moet ik zeggen. Ook voor zoet beleg als toetje zijn ze geschikt.




En dan kook ik tussendoor de basmati rijst, maakte een Raita ( een yoghurt dip met verse koriander en geraspte komkommer en een beetje verse limoensap, yoghurt heb ik vervangen door soya yoghurt. ) en op de foto zie je dat ik nog Tikka Masala heb gekookt. Alles van verse ingrediënten !!!

Tikka Masala is zo gemakkelijk te maken.....


De saus Tikka Masala:

4 grote tenen knoflook
2 a 3 uien
1 chilipeper
een stukje gember

Alles klein gesneden. Dit bak je in een wok met kokosolie.
daar komen de kruiden bij:

1 dessertlepel kurkuma
1 dessertlepel garam masal

Dan voeg je  toe 1 klein blikje tomatenpuree en 4oo gram tomaten ( ik heb verse gebruikt )
Optioneel een beetje suiker, ( heb ik niet gedaan )
Je groenten of vlees/kip wat je bij de Tikka wil eten bak je even apart in een koekenpan. Ik gebruikte een bataat, ik had nog een halve liggen.

Dit voeg je toe bij de saus in de wok, even alles omscheppen. De wok mag nu van de hittebron af.
Dan voeg je yoghurt toe en schep de yoghurt door de tikka en verse kort gesneden koriander !!!




En dan heb je een feestelijke maaltijd.  We hebben er van genoten en vanavond nog een keer. Yeaahhhh. Dan heb je dus gekookt met alleen maar verse ingrediënten en alles van de basis gemaakt !!! En dat is zoooo lekker.....lekker proberen en genieten maar...




Lief he?




Yeeaaahhhh, ik geef heerlijk toe aan mijn tuinkriebels...tuinbonen weken voor ik ze poot.
Binnen he?




En sla ga ik zaaien , er staat febr. achterop het zakje en dat is het nu.....



Ik zet de sla eerst op de badkamer en dan mogen ze in de droogkast die ik ook gebruik als koude kas.




Oei oei, wat een rommel....eerst maar eens opruimen...



Handig he?



Het kippenlandje ligt er maar triest bij.....



Hier zal ik mijn handjes maar eens laten wapperen en dan denk ik dat ik daar een .......ga maken......




Knuffels van Nikki & Daisy en mij aan iedereen die zo geniet van mijn blogje. Ik krijg zo'n heerlijke lieve  reacties van jullie, dat doet me goed en daar ik geniet ik van. Dus dikke knuf...

                                                  Geniet ervan , Liefs Marion.
                                                      

8 opmerkingen:

  1. Dat eten ziet er allemaal lekker uit zeg! En blijkbaar helemaal niet moeilijk te maken. Dat moet ik ook eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het maar deels te begrijpen van die honden en hoe je ermee omgaat. Traditie en opvoeding tot daar aan toe maar op een bepaalde leeftijd moet je zelf gaan nadenken en eigen keuzes maken anders verandert er nooit wat. Gelukkig hebben jullie hondjes gebofd met zo'n thuis :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij staan ook elk jaar weer stil bij dia del galgo. En dan kan je alleen maar dankbaar zijn voor de honden die het overleven en gered worden en een veilig thuis vinden. Wij hebben 3 galgo´s en 1 spaanse kruising hier op een warme, zachte bank liggen met een volle maag. Daar kunnen al de nog-niet-geredde hondjes alleen maar van dromen.....
    Je recepten zien er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijk blog, ga er zeker iets van maken w.s. dit weekend al. Dank dus voor het delen.

    Gr. Veronique.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een heerlijk blogje! Dat ziet er allemaal heel lekker uit. Ennehhh dat kippenlandje... Ik zie daar van die geweldige kleine kippetjes met van die sokjes aan, lopen....
    Liefs mijxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heerlijke maaltijd is dat geworden! Sinds ik meer Indiaas kook en ayurvedisch herken ik de gerechten. Goh, dat was vroeger heel anders.
    Sommige tradities zijn niet meer van deze tijd, vooral niet als ze een ander levend wezen kwaad berokkenen. Goed dat je er aandacht aan besteedt. Ik kende het niet.
    Succes met je groentekweek.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gelukkig denken veel mensen daar hetzelfde over als jullie,maar ik denk ook aan de dieren die in ons land gebruikt worden om test voor van alles en nog wat te gebruiken schandalig .
    Hoop dat er eens wat voor gedaan word ,die stomme mensen moeten maar eens in zo'n hok zitten en de hele dag pijn lijden en er nog geld mee verdienen ook.

    Gr Olga.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik begrijp jullie liefde voor jullie honden en voor dieren heel goed. De meisjes van jullie boffen enorm dat ze bij jullie terecht zijn gekomen. Mijn DH en ik hebben geen huisdier, omdat we teveel weg zijn. Wanneer je een huisdier neemt, moet je er voor 200% achter staan. Omdat we toch van dieren houden, passen wij regelmatig op honden en af en toe op poezen. Dit geeft ons zo'n voldoening. En wij merken bij al deze mensen dat hun huisdier ook nummer 1 is. Laatst zag ik op de hei in Blaricum (een heerlijk honden uitlaatgebied en geheel afgesloten) ook een grey hond met 3 poten. En hij kon toch HARD rennen. Ik wou je dit even laten weten. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie, Liefs Marion