zaterdag 11 april 2015

Kleding wassen zonder wasmachine.

 
Water gekookt op ons houtfornuis, als het warmer weer gaat worden  kook ik buiten op mijn houtkachel.
 
 
 
 
Alle was die gewassen moet worden heb ik in een cementemmer  gedaan , een beetje zeep erover heen ..en het hete water van de ketel en nog een emmertje koud water. Ik denk zo ongeveer 12 liter in totaal.
 
 
 
 
En dan lekker stampen met de wasstamper, dat gaat echt heel erg goed...
 
 
 
 
Dan gaat het door de wringer om daarna gespoeld te worden, zo heb ik het meeste sop al eruit...
 
 
 
In het spoelwater..
 
 
 
En alles nog een keertje door de wringer, dit is echt zoooo leuk om te doen. Ik heb alleen nog een dubbele wasbok nodig....Iemand ?
 
 
 
 
En dan heerlijk aan de lijn, en laat de wind maar waaien.  Leuk he ?  Ik denk dat het 20 liter water kost, dat kan natuurlijk ook regenwater zijn, en het restje sop kan je weer gebruiken om het toilet door te spoelen of voor buiten de planten water te geven, want je gebruikt natuurlijk biologisch afbreekbaar sop.  Genieten he ? en zo heerlijk simpel.
 
 
                                                         Geniet ervan , Liefs Marion

10 opmerkingen:

  1. Je brengt me terug naar mijn eerste jaren op kamers. Alleen had ik i.p.v een wringer een kleine centrifuge.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op MP staan er paar te koop.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Terug naar vroeger, ik zie het mijn moeder nog doen al had zij wel een wasmachine, een houten geval met een dompelaar die het water verwarmde en net zo'n wringer. Zij putte het water uit een wel. Een heel karwei. Knap hoor dat je het op deze manier doet. Geef mij mijn wasmachine van de kringloop maar, 40 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. geweldig weer terug naar vroeger, maar je moet er wel de ruimte en de tijd voor hebben en natuurlijk de energie en de fysieke kracht. als ik net als jullie zou wonen ,lijkt het mij ook wel wat ,maar helaas midden in de stad met geen ruimte voor een tuin en niet de vrijheid om in mijn huurhuisje een houtkachel te plaatsen zal het een droom blijven, maar wel heel leuk om te lezen dat er wel mensen zijn die het kunnen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jaaa, leuk hè?
    Ik heb ook een wasstamper. Wringer ook maar die kannik niet gebruiken omdat de rollen verkleurd zijn dus ben bang dat de was dan vies wordt weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dit doe ik alleen met de vakantie
    omdat toe te passen in ons huishouden gaar mij te ver we hebben teveel was met vier personen en mijn gezondheid laat het ook niet toe
    met de machine is het evengoed al een hele klus
    snap wel dat jij hier veel plezier uit haal hoor
    groetjes tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fantastisch meid! Wat een werk maar heel zelfvoorzienend!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goede tips/apparaten!
    Ga ik me ook eens in verdiepen :)
    (ik heb ook geen wasmachine, doe het nu met de hand en dan in een sla centrifuge haha)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. jippie!! je schrijft weer je gezellige blogjes,pff niet meer zolang wegblijven hoor 😉
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoihoi,
    Ik heb eigenlijk een vraag, wat van materiaal pan kan ik kopen voor op mjn nieuwe kookhaard.?

    gr mo

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie, Liefs Marion