woensdag 11 november 2015

Koken uit eigen tuin en veel zelf maken...let op , lang kookblog. Pak er maar een kopje thee bij !!


Erwtensoep ga ik maken van spliterwten en knolselderij, prei en maggiplantstengels uit eigen tuin...mmmhhhh



En loop ik een rondje in mijn tuintje dat nog vol staat met heel veel lekkers, zoals boontjes......en dat in November...




Leuk he ?




En weet je dat je je kipjes heel erg blij kan maken met bonenkontjes ?  Ze vinden het geweldig dus die meisjes worden ook nog even verwend, haal ik ook meteen de eitjes uit.




OOOh geweldig, lekker schuiven met m'n pannen en ketels, aardappelen voor de aardappelsalade, erwtensoep, groene ketel vol met water voor de afwas , zwarte ketel vol met water voor thee, pannetje met boontjes en een pannetje met allerlei zaadjes, voor strakjes over de salade.




Zaadjes doe ik altijd even branden, ik had nu een mix van pompoenpitten, zonnebloempitten, lijnzaad en sesamzaad....mmmmh en dat ruikt heerlijk.




Mijn wasrek hangt naast het houtfornuis aan het plafond en als ik dan kook buk ik onder de was door, Kijk handig he ? Zo droogt de vouw mooi in de broek.






Tussen al dat koken door haal ik de witte was van buiten naar binnen, oooh heerlijk de frisse lucht hangt eraan.  Eventjes nog aan het wasrek en dan kan ik straks lekker weer het bed opmaken, dat zal lekker slapen.



Pak ik zomaar een pot rode  bieten die ik zelf heb geoogst en verwerkt.....hoezo trots ?




Maak ik zelf mayonaise, voor in de aardappelsalade.




Haal ik hout van buiten af voor in de mand, want ja.....




Dat moet je natuurlijk wel bijhouden, met dat koken op hout......Ik zou het anders meer willen   !!!!




Spoel ik mijn kiemgroenten...




Maak ik een dressing van 2 olie, 1 mosterd en 1 honing.  Dessertlepel of eetlepel , net hoeveel je nodig hebt.




Ga ik met de staafmixer even door de erwtensoep, die je natuurlijk kookt met een houten lepel met hartje....enne......lekker dat ie is  !!!




Ook zo handig, alles voor de grijp. Dit schapje boven de aanrecht is rijkelijk gevuld met vele weckpotten met lekkers...




En omdat het al zo donker was heb ik met de knijpkat erbij de rucola sla geoogst......wat een genot he ?




Toch ook wel weer gezellig hoor, donker en lichtjes, mooie combinatie .....



Ook niet geheel onbelangrijk is te eten aan tafel.....




Maak ik het gezellig met een kaarsje en mijn Emma Bridgewater servies waar ik elke dag van geniet. Ja , ik heb het niet voor niets he ?  Hubbie vond de snert ...geweldig...



En dan....tatatatatataaaaa....het diner..



Voor hem...



En voor mij.....

gebakken aardappeltjes met ui
rucola sla met dressing en zaadjes en walnootjes
rode biet en ui
verse boontjes met bonenkruid
gebakken eiwit ( over van de mayonaise )
viooltjes en Indische kers


Na het heerlijke eten pak ik de aardappelen die gekookt zijn en buiten afkoelen voor de aardappelsalade.




Het is belangrijk om de aardappelen af te schudden maar niet opschudden en te laten afkoelen. Dan krijgt de aardappel een mooi buitenkantje van wat dan heel lekker is.




Kijk, mijn uitzicht vanuit mijn keukendeurraam..



Je hebt dus nodig

gekookte aardappelen, niet opgeschud, goed laten afkoelen.



Veel grof gesneden uien



Zeezout, het liefst een beetje grof in de molen zodat je straks in de salade zoutbommetjes krijgt te proeven, heerlijk.
En flink wat vers gemalen peper.



Mayonaise ( zelfgemaakt )



Lekkere augurken  ( zelf ingelegd, weet je nog ? gewassen in de wasmachine ?   haha )



Een heel erg grote schaal.  ( of pan )




Je begint met de mayonaise in de schaal te doen en de rest erbovenop, dat schept straks makkelijker. Alles lekker grof gesneden, liefst met de hand en niet met een machine.




Alles voorzichtig en rustig aan omscheppen en de aardappelsalade koud wegzetten.   Zo maak de aardappelsalade al jaren en maak hem zelfs op verzoek van velen, deze keer is ie voor Teun.  Fijn he Teun ? 

Zo, nu ga ik het laken op bed gooien en de afwas doen , thee drinken met honing en misschien nog eventjes spinnen en dan heerlijk in een fris mandje slapen....wat een heerlijk dagje !!!!!


                                                             Geniet ervan , Liefs Marion

9 opmerkingen:

  1. Het is altijd weer genieten, als ik een blogje van je lees. Het huisje, de tuin, de kacheltjes, de hondjes. Mooi om te zien hoe jullie in het leven staan.

    Groetjes,

    Mandy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe mooi om te zien dat jij zo heerlijk bezig bent! Gewoon terug naar de basis. Kneuterige gezelligheid, I LOVE IT!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Altijd lleuk om je blogs te lezen en wat een mooo huisje hebben jullie toch. Hoe maak je je mayonaise?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heerlijk om te lezen zeg
    ff een vraagje smaak je mayo zoetig of zuur
    groet tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekker bezig Marion, wat fijn alles zelfgemaakt , bedankt voor het delen en ja ook ik geniet ervan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Volg je blog nu een tijdje en geniet er erg van! Mmm 'k kan de erwtensoep al ruiken...heb zelf toevallig ook erwtensoep gemaakt.
    groetjes,Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve Marion, wat weer een mooi verhaal. Een stukje nostalgie en toch deze tijd. En zo leuk hoe je erover schrijft en beleeft. Je moet wel erg veel tijd in deze dingen willen steken, want het is toch je moestuin, de lieve meisjes, je werk, je huisje, je hobby. Als ik kijk hoe snel een dag hier voorbij vliegt.... Bedankt weer. Ik heb ervan genoten. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En heerlijk om te lezen....fijne avond liefs Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Weer volop inspiratie na het lezen van dit blogje. Dankjewel hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie, Liefs Marion