vrijdag 21 oktober 2011

Reebokje , Heftig blogje !!!


Dit mooi en informatief boek ,( helemaal iets voor mij  ) en een stukje rozenzeep kreeg ik vanmorgen van M. Ik had haar mijn nieuwe weckglazen verkocht en kreeg dit erbij, hoe verwend kan je dag beginnen ? Nogmaals Hartelijk dank M.

En dan komt er nu een stukje over zelfvoorzienend willen zijn, daar hoort dit onderstaande stukje ook bij.
Er staan foto's die je als heftig kan ervaren , en als je toch het lef hebt om door te lezen , zie je de pure werkelijkheid. Ik zal beginnen met wat velen en daarbij ik ook mooi aan de muur vinden hangen, vooral tegen kersttijd, als decoratie.



En dan bedoel ik deze ree hoorntjes. Mooi op een plankje.
Landelijk  interieur noemen we dat dan. Mooie vachten in een robuuste stoel en een reerug in de oven .Mooi stellen we ons de kerst voor, samen voor een knapperend vuurtje met kastanjepuree en rode kool.
Voordat je dit wilt realiseren gaat er dit aan vooraf, als je geen heftige foto's wilt zien, moet je nu stoppen met lezen van dit blogje....liefs marion



Een jong reebokje.


Het hoofdje laat ik uitkoken en op een plankje zetten door een vakman ( voor aan de muur in onze landelijk interieur ) .


De huid van de ree halen en het schoonmaken noemen ze panklaar maken.

.
De foto's zijn niet al te duidelijk, maar je ziet wel wat ik aan het doen ben.
Omdat het om een jonge reebok ging, en niet al te zwaar hoeft hij ook niet zo lang te hangen. Wild hoeft niet uit te bloeden, het lichaam neemt dit op.


Dit reebokje heeft 2 dagen gehangen.


En dit word ook weer verder verwerkt .

Voorpoten en achterbouten, helemaal verwerkt, vliesjes eraf en vlees om gehakt van te maken, natuurlijk ook een echte poot voor Joyce.


Joyce was er zo klaar mee, lekker he Joyce ?



Ja, er ging hier niets verloren, alles ging op.


Ree biefstukjes en reehaasjes, wist je dat een haasje van een ree heel klein is ?



Een gehaktmolentje van mijn werk geleend en gehakt gedraaid . Super he?



En waar ik ook was , dit trutje was er de hele tijd bij. Kip blijf toch achter je hekje !!! Wel gezellig he?



Lilley de poes was verbaasd dat trutje ook kattenvoer at, wat een brutaliteit.



Alles in zakjes en erop geschreven wat er in het zakje zat , en hup de vriezer in.
Wist je dat je wild maar 3 maanden in je vriezer kan bewaren,? dan word het droger.

Heerlijk, ree biefstuk, ree rug, ree bout, ree gehakt, ree ribjes, reeborst, ree braadstuk, mmmmmmmh en natuurlijk met kastanjepuree en....


rode kool uit eigen tuin, jammie jammie.




Gelukkig voor dit lief trutje, gezellig he?


 Kip die kattenvoer eet, het moet niet gekker worden....



Ree met olijfolie en dit gaat dan weer lekker in ons houtfornuisoventje, mmmmmmmhhhh.....


En we stoken nu ook van onze eigen eikenbomen, nou is dat een beetje zelfvoorzienend of niet ?



Vanavond weer quilten ook, breien doe ik ook nog, ben bezig ( en al bijna klaar ) met een wollen vest.
Van de blokken ga ik een tweepersoons beddensprei quilten. De stof is  flanel, lekker zacht.


Zo heeft Joyce ook weer een zacht nieuw vachtje gekregen van mij, verwend he?
En jullie weten waar die vachtjes vandaan komen .

Verder gaat het keigoed met mijn energie, gezondheid en gewichtsverlies.
Heb veel plezier en energie met wat ik doe en geniet elke dag !!

Geniet ze , Liefs Marion

26 opmerkingen:

  1. Ik heb gekeken, en gelezen zonder me af te wenden ;-) Weet je, we staan vaak te ver van de natuur af. (Terwijl we die spullen wèl verpakt in de supermarkt kopen ...) Ik vind 't knap dat je dat allemaal zelf kunt en ook doet. Ik kan en doe 't niet, maar eet 't wel ;-) Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow. Ik heb echt bewondering voor jou. Eet smakelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt helemaal gelijk Marion meid. Maar ik werd een klein beetje wee in mijn maag door het zien van het kleine hoofdje.
    Maar dat is mijn zwakte. Ik ga es even checken op jou blog waar je de vachtjes vandaan haalt.
    Ik lees nu een antroposofisch boek het schijnt goed voor peutertjes te zijn om een wollen hemdje aan te hebben. Ik zelf denk daar wat anders over maar een velletje op de bank is wel lekker denk ik.
    Geniet van je weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou, ik vind het knap hoor! Ik kan er wel naar kijken maar het zelf doen is een ander verhaal. Maar hebben jullie de reebok dan ook zelf gevangen? Of gekregen van een jager?
    En heet jullie kip echt Trutje? Ik moest zo lachen om die naam maar vind het wel helemaal passen bij zo'n kip!
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo jij bent klaar voor de kerst knap hoor dat je het zelf slacht. Mijn vader slacht ook zijn eigen spullen, ze hebben vorig jaar een wildzwijn gekocht op de veluwe die moet eerst gecontroleerd worden bij een slager. En toen kon het beginnen, mijn moeder maakt daar een overheerlijk stoofpotje van. En je weet zeker dat je vlees niet met allemaal rotzooi word volgestopt. Leuk boek en een heerlijk zeepje. Ga zo door met gewicht verliezen en geniet van wat er op je pad komt.

    Groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ieh… dat hoofdje is iets te zelfvoorzienend voor mij...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het was even slikken en weer doorgaan maar wat ben je toch een bijzonder mens.....knap dat je dit kunt.......slik slik.....fijn weekend...en eet smakelijk !!...xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hypocriet als ik ben, gaat dit me net iets te ver.... dat hoofdje!
    Knap van je, dat je weet hoe je zo'n beestje panklaar moet maken.
    'k Zou zo bij je aanschuiven hoor, als je gaat serveren... dat dan weer wel haha....

    Fijn zonnnig weekend!
    Knuf voor Joyce

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb gekeken en ja zo is het nou eenmaal he?! Koeien, varkens en kippen worden ook geslacht alleen zien we dat niet en we eten het toch ook op?!
    Eet smakelijk, het klinkt heerlijk allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier thuis soms gelijkaardige sitauties,enkel is het dan manlief die dat beest(je) panklaar maakt.Tof dat je dat zelf doet!Is dat beestje zelf geschoten?Wij hebben hier momenteel weer een nieuw exemplaar aan de muur hangen,een hertegewei dat vorige maand geschoten werd,zal het eens op mijn blog plaatsen...

    Liefs,

    Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Er zouden heel wat mensen vegetarier worden,als ze zelf hun dieren zouden moeten slachten. Jij bent puur. Werkt voor wat je eet. geniet er van. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw Marion, dat is nog eens zelfvoorzienend! En wat krijg je er trouwens een hoop voor terug! Dat wist ik niet hoor..
    Zelf zou dit voor mij een stap te ver gaan denk ik, maar het kan ook best zijn dat als ik er eenmaal zo voor sta, dat ik het toch weer wel doe. Het zal ook een vorm van 'naar toe' leven zijn, denk ik. Voor nu voor ons dus alleen nog maar de groenten en ander huishoudelijk werk. Het weinige vlees dat wij nog eten haal ik dan wel (zelf) bij de slager ;o)

    Mooi weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tja afwenden doe ik niet maar of ik het zelf zou kunnen?
    Toch knap van je. Ik ben zo iemand die vindt dat als je vlees eet, je ook niet moet zeuren als er geslacht wordt. Uiteindelijk gaat dat ook vooraf aan het keurig verpakte vlees uit de supermarkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Goeie post, je moet het niet mooier maken dat het is. En dat je die vaardigheden beheerst! Keigoed van je!

    Liefs Kopka

    BeantwoordenVerwijderen
  15. dat je dat allemaal zelf kan en daarna het ook nog zelf op eten ik vind het stoer en zou zelf geen hap door mijn keel krijgen

    maarja dat ik in de slagerij werkte zag ik ook hoe leverworst word gemaakt en ik lust het nog steeds fijn weekend en eet smakelijk

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik sluit me aan bij alle andere reacties:
    zou het zelf niet kunnen, maar ben wel zo grootgebracht en eigenlijk moet ik zeggen, eerlijker en puurder is er niet..
    Knap van jou, die zelfvoorzienigheid!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik doe mijn petje af voor jou :)
    Ik zou het niet kunnen (denk ik)
    Dat is pas zelfvoorzienend leven!
    heel veel liefs
    en eet smakelijk

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ik kan er wel tegen ,heb vroeger thuis altijd zien slachten,,kippen en varkens,en op weg naar school kwamen we langs de slager die zelf nog slachte,en dan zag je hoe de koeien doodgeschoten werden,we bleven vaak staan kijken. maar ik vind het wel knap van je dat het nu nog zelf doet hoor,,petje af.

    groetjes greet

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat geweldig dat je de foto's hebt geplaatst. Om eerlijk te zijn krijg ik zin in een stukje vlees als ik dit zie!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik vind het in eerste instantie zielig, maar ook wel ontzettend knap dat je het kunt. Ik ben lang vegetarier geweest, maar eet nu wel weer vlees. Dit is eigenlijk een hele diervriendelijke manier om vlees te eten. Geen bio-industrie, een goed leven gehad en hopelijk snel gedood.
    Maar het blijft wel even slikken hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo Marion, sorry, heb het tweemaal geprobeerd, maar kom niet verder. Uiteindelijk voorbij gescrolled en de rest van je post gelezen. Weet dat het hypocriet is, maar.... . Joyce daarentegen op haar kleedje, genieten. Super. Fijne week! Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  22. je hebt het wel goed op de foto's gezet en tja zo gaat t nu eenmaal he als je vlees op je bord wil. hahaha en die kip en poes.zo leuk.
    en Joyce op haar kleed, een plaatje!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heb je het zelf geschoten? Weet je dat als je wild in de oven doet het lekkerder is als dat je het op de stove klaarmaakt?Het blijft malser.
    Wij hopen ook nog wel een hert te schieten binnenkort en slachten het ook zelf. Het wild loopt hier om het huis.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  24. stelletje mordenaars - compleet onnodig.weerzienwekkend.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Knap van van je dat je het durfde te villen hoewel ik vaak genoeg heb gezien hoe mijn vader kippen konijnen etc. slachtte en vilde zou ik het niet durven...hoewel ik toe moet geven dat ik het wel zou willen...zo zelfvoorzienend leven is fantastisch!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie, Liefs Marion